Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Recenze audioknihy: Jan Werich & Jana Werichová - Táto, povídej

Rozhovory otce a dcery slavného jména vyšly poprvé v roce 1971 na 2 LP deskách. Nyní je Supraphon vydal jako audioknihu i s dříve nezveřejněnými nahrávkami. O to víc mě poslech tohoto legendárního záznamu nazvaného: „Tát

X+Obal audioknihy Táto, povídej zdroj:Audiotéka.cz

Jana Wericha jsem vždycky vnímala jako velice důležitou postavu naší kultury a velmi moudrého muže, jehož humor je mi navíc blízký. A protože se o lidech ráda dozvídám „zákulisní“ historky, jevila se tato audiokniha jako ideální příležitost dozvědět se o vztahu mezi Voskovcem a Werichem, začátcích Osvobozeného divadla nebo o sžívání s cizí kulturou po emigraci.

O tomhle všem a mnohém dalším totiž vypráví Jan Werich své dceři Janě během více jak osmihodinové nahrávky.

 

Nouze tu není ani o úsměvné příhody. Neodpustím si zmínku o té, kterou bych pracovně nazvala Předčasný porod. A myslím, že charakterizuje celou podstatu tvorby pánů V+W, a sice: Bavit se až se za břicho budete popadat.

Jde o historku, kdy se na představení jedna z divaček rozesmála tak, až z toho předčasně porodila a Werich svým typickým humorem dodává: „Ona šla do divadla, koupila si jeden lístek a dva šli odtamtud, čili ona měla za poloviční cenu, ten lístek. To mě dost mrzelo.“

 

Ve vyprávění mne ale zaujaly také výrazy, které Jan Werich používá a které se mi zalíbily natolik, že je nejspíš začnu také užívat. Jedním z nich je „legracista“ – pojmenování člověka, který nejen, že legraci má rád, ale sám ji také vymýšlí. Nebo „trága“ čili tragédie. Také „namíchanej“ jako synonymum pro naštvanej či namíchnutej. A nakonec „blbostě“ a „nesmysle“, což prý hojně používala Werichova manželka Zdena.

 

V půlce audioknížky jsem si udělala poslechovou pauzu (kromě jiných, samozřejmě, protože 8 hodin 49 minut bych na jeden „zátah“ opravdu nedala), abych si na internetu našla informace o Janě Werichové – Kvapilové. Moc jsem toho o ní nevěděla, vybavuji si ji jen v Uspořené libře, kde si po boku svého tatínka a Jiřího Sováka zahrála poštovní úřednici. Ono se toho o ní obecně moc neví a proto mě docela překvapil článek pana Ondřeje Suchého, který jsem na internetu našla. Píše se tu o problematickém vztahu mezi Janou a jejím otcem a také o celoživotní snaze nezklamat slavné a vážené jméno, jež jí bylo dáno do vínku. Ačkoliv se snažila prorazit jako herečka, spíše se uplatnila jako překladatelka. Po emigraci rodičů totiž až do svých deseti let žila v USA. Pro televizi přeložila například již výše zmíněnou Uspořenou libru. Ale to jsem odbočila.

 

K audioknize Táto, povídej bych ještě chtěla říct, že není jen vyprávěním o divadle, filmech, známých českých i zahraničních umělcích, ale je také obrazem tehdejších poměrů nejen v naší vlasti, ale také např. ve Francii či Americe. Je předáním Werichovy léty sbírané moudrosti a nadhledu, který neustále oslovuje další a další generace. Ne náhodou dnes můžete některé z jeho citátů slyšet nebo vidět v běžném životě. Mnohé pro svou pravdivost a vtip zlidověly. Já si třeba z této audioknížky budu pamatovat tento výrok: „Co se člověku nikdy nedá vzít? Kvalita. Ať už morální nebo umělecká.“

 

Pro Vás, kteří stále váháte s poslechem, musím říct, že se opravdu ochuzujete o krásný zážitek. Strávila jsem s Janem a Janou Werichovými velice příjemné chvíle a i ten úklid mi při poslechu utekl mnohem rychleji ;) Navíc jsem se dozvěděla spoustu zajímavých informací o naší historii a životě v minulém století. Díky, pane Werichu!

Autor: Eva Gusmanová | pátek 31.5.2013 13:01 | karma článku: 10,93 | přečteno: 734x
  • Další články autora

Eva Gusmanová

Dominik Landsman – Deníček moderního fotra aneb Proč by muži neměli mít děti

Upřímné a mnohdy až krutě vtipné zápisky ze života otce na mateřské dovolené baví celý národ. Spousta rodičů tu jistě poznává sebe a své děti, nás ostatní ty zážitky a hlášky obou protagonistů prostě baví!

24.7.2017 v 21:29 | Karma: 9,28 | Přečteno: 714x | Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Elizabeth Gilbert - Jíst, meditovat, milovat

Dříve, než se ke mně dostala audiokniha, asi jako většina, jsem viděla hollywoodský trhák s Julií Roberts, natočený podle zážitků Liz Gilbertové. Film se mi líbil, ale rozhodla jsem se srovnat ho s předlohou.

8.4.2017 v 16:50 | Karma: 6,84 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Helena Rytířová – Jsem mrtvý, neplačte

Nejsem zrovna fanouškem historických děl obecně, ale jsem dost zvědavá, takže když mi někdo nějaký titul doporučí, ráda občas udělám výjimku. Nejinak tomu bylo i v případě audioknihy Jsem mrtvý, neplačte.

28.8.2016 v 16:57 | Karma: 10,83 | Přečteno: 383x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Petr Rajchert – Ruku na srdce, náhody neexistují

Že zajímavý přebal knihy nebo třeba šokující obal cédéčka je velice důležitou součástí marketingu a tedy i cílení na konečného zákazníka je věc všeobecně známá. Podobně funguje také jméno autora.

29.3.2016 v 21:59 | Karma: 10,80 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Jo Nesbo – Doktor Proktor a vana času

Vyprávění o tak trošku zvláštním vynálezci a jeho malých kamarádech má své audioknižní pokračování. Tentokrát je doktor Proktor tak trochu v pozadí i když je opět strůjcem celého dobrodružství. Je totiž v úzkých a potřebuje pomoc.

30.1.2016 v 21:16 | Karma: 8,68 | Přečteno: 279x | Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 727x
jsem filmovej maniak, milovník muziky (kromě dechovky a techna), "psavec" a fanoušek Járy Cimrmana, protože "... v Českých Budějovicích by chtěl žít každý, kromě mě, teda!" ;)

Seznam rubrik