Recenze audioknihy: Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně

28. 01. 2014 23:18:46
Žítkovské bohyně, název pod kterým jsem si nedokázala představit nic určitého. Bohyně? Jaké bohyně? A proč žítkovské? Kniha médii velmi probíraná, oceněná Cenou Josefa Škvoreckého, navíc od autorky, která sklidila úspěch již se sv
obal audioknihy

X+obal audioknihy

Bohužel v poslední době tištěným knihám moc nedám a raději si poslechnu ty převyprávěné... audioknihy. Měla jsem štěstí, že v době, kdy jsem se začala po Žítkovských bohyních shánět, byla již audioknížka hotová. Hurá, pomyslela jsem si a už se těšila jak si zpříjemním měsíční brigádu v italském jablečném sadu. No, ale nebyla to taková idylka jak jsem si vysnila.

Románem jsem se nakonec prokousávala několik měsíců. Neustále mne něco vyrušovalo, přes den jsem nebyla schopná se soustředit a večer jsem pravidelně u poslechu usínala, navíc ono poslouchat před spaním se nevyplácí. Probouzíte se se sluchátky omotanými okolo celého těla a stejně zjistíte, že si z poslechu pamatujete jen pár minut anebo taky vůbec nic.

I tak si ale myslím, že jsem výběrem audioknihy udělala správně, protože tištěná knížka by už dávno skončila mezi těmi ostatními chudinkami nedočtenými a předčasně odloženými a pochybuji, že bych se k ní kdy vrátila. Jsem blíženec, neustále rozpolcený a zvyklý dělat více věcí najednou, takže pro mě audioknížka rovná se skvělý společník, protože při poslechu zvládám další jednu i dvě činnosti.

Ale zpátky k bohyním.

Po návratu z Itálie zvědavost přece jen zvítězila a já musela zjistit kdo jsou ty Žítkovské bohyně! A tak jsem se pustila do poslechu znovu.

Celé vyprávění je velice zajímavé a myslím, že i dost neobvyklé. Nezjišťovala jsem si další informace, ale musím teď přemýšlet nad tím, zda je to vymyšlený příběh nebo jestli přece jen se ještě celkem nedávno na moravě „bohovalo“. Věřila bych, že ano. Do dneška se ví, že každá vesnice měla svojí bábu kořenářku, ke které se chodilo pro radu a lék na různé neduhy. Na Šumavě to byl páter Ferda, u nás na plzeňsku zase bába radnická. Jistě mnoho z nich umělo něco víc než jen sušit bylinky a vyrábět z nich čaje nebo léčivé masti.

Hlavní postavou příběhu je Dora Idesová, jako etnografka si pro svoji diplomovou práci zvolila právě Žítkovské bohyně. Zná je velmi dobře, sama vyrůstala u jedné z nich, své tety zvané Surmena, která "bohovala" na  Žítkové u Starého Hrozenkova, tedy na moravsko-slovenském pomezí. Bohyní bylo v tomto kraji několik, jejich schopnosti se dědily po generace.
Studováním archivů a odkrýváním starých tajemství se spolu s Dorou dozvídáme o příkořích, které režim těmto ženám připravil a o STB, která je nazývala čarodějnicemi, jež dokáží lidi a zvířata pomocí bylin a mastí vyléčit, ale také jim ublížit, proklít je. Nebo že umějí nahlédnout do budoucnosti.
Svědectvím lidí, kteří měli s bohyněmi co do činění se postupně Dora dozvídá také o své minulosti. O tom jak tragicky zemřela její matka, co všechno si prožila její milovaná Surmena a jaké prokletí bylo uvrženo na všechny bohyně, mezi něž patří i sama Dora.

I přes ty dlouhé měsíce, kdy jsem se někdy k poslechu dokonce musela nutit, protože místy mi Žítkovské bohyně přišly příliš popisné, ztrácely tu jiskru, kterou Vás poutavý román přitáhne a nepustí... občas jsem se přistihla, že mi utíkají myšlenky, ale jsem ráda, že jsem audioknížku doposlechla.
Dík za to patří i interpretům – Tereze Bebarové, která celým příběhem provází jemným, ne příliš hlasitým projevem a jen v místech, kde je nutné vyprávění zdůraznit, přidá na síle, přičemž Vás ale z celkového dojmu nerozhodí. A Miroslavu Táborskému, který zde vykonává hlavně funkci „předčítače“ úředních listin. Jeho hlas je známý svým příjemným zabarvením a proto je také hojně využíván jako průvodce televizními dokumenty. Jako poloviční slovenka musím také zmínit jeho přednes dopisu ve slovenčtině, který jsem si pustila vícekrát. Ale to asi proto, že slovenčtinu mám jako jazyk moc ráda a kdykoliv si ji můžu poslechnout, neodolám.

Audioknížka Žítkovské bohyně je zvláštní knihou. Nemůžu říct, že bych se k ní chtěla v dohledné době znovu vracet, ale byl to takový nevšední až tajemný výlet do minulosti.

Autor: Eva Gusmanová | úterý 28.1.2014 23:18 | karma článku: 8.28 | přečteno: 521x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 582 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 31 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 727
jsem filmovej maniak, milovník muziky (kromě dechovky a techna), "psavec" a fanoušek Járy Cimrmana, protože "... v Českých Budějovicích by chtěl žít každý, kromě mě, teda!" ;)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...