Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Recenze audioknihy: Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně

Žítkovské bohyně, název pod kterým jsem si nedokázala představit nic určitého. Bohyně? Jaké bohyně? A proč žítkovské? Kniha médii velmi probíraná, oceněná Cenou Josefa Škvoreckého, navíc od autorky, která sklidila úspěch již se sv

X+obal audioknihy

Bohužel v poslední době tištěným knihám moc nedám a raději si poslechnu ty převyprávěné... audioknihy. Měla jsem štěstí, že v době, kdy jsem se začala po Žítkovských bohyních shánět, byla již audioknížka hotová. Hurá, pomyslela jsem si a už se těšila jak si zpříjemním měsíční brigádu v italském jablečném sadu. No, ale nebyla to taková idylka jak jsem si vysnila.

Románem jsem se nakonec prokousávala několik měsíců. Neustále mne něco vyrušovalo, přes den jsem nebyla schopná se soustředit a večer jsem pravidelně u poslechu usínala, navíc ono poslouchat před spaním se nevyplácí. Probouzíte se se sluchátky omotanými okolo celého těla a stejně zjistíte, že si z poslechu pamatujete jen pár minut anebo taky vůbec nic.

I tak si ale myslím, že jsem výběrem audioknihy udělala správně, protože tištěná knížka by už dávno skončila mezi těmi ostatními chudinkami nedočtenými a předčasně odloženými a pochybuji, že bych se k ní kdy vrátila. Jsem blíženec, neustále rozpolcený a zvyklý dělat více věcí najednou, takže pro mě audioknížka rovná se skvělý společník, protože při poslechu zvládám další jednu i dvě činnosti.

Ale zpátky k bohyním.

Po návratu z Itálie zvědavost přece jen zvítězila a já musela zjistit kdo jsou ty Žítkovské bohyně! A tak jsem se pustila do poslechu znovu.

Celé vyprávění je velice zajímavé a myslím, že i dost neobvyklé. Nezjišťovala jsem si další informace, ale musím teď přemýšlet nad tím, zda je to vymyšlený příběh nebo jestli přece jen se ještě celkem nedávno na moravě „bohovalo“. Věřila bych, že ano. Do dneška se ví, že každá vesnice měla svojí bábu kořenářku, ke které se chodilo pro radu a lék na různé neduhy. Na Šumavě to byl páter Ferda, u nás na plzeňsku zase bába radnická. Jistě mnoho z nich umělo něco víc než jen sušit bylinky a vyrábět z nich čaje nebo léčivé masti.

Hlavní postavou příběhu je Dora Idesová, jako etnografka si pro svoji diplomovou práci zvolila právě Žítkovské bohyně. Zná je velmi dobře, sama vyrůstala u jedné z nich, své tety zvané Surmena, která "bohovala" na  Žítkové u Starého Hrozenkova, tedy na moravsko-slovenském pomezí. Bohyní bylo v tomto kraji několik, jejich schopnosti se dědily po generace.
Studováním archivů a odkrýváním starých tajemství se spolu s Dorou dozvídáme o příkořích, které režim těmto ženám připravil a o STB, která je nazývala čarodějnicemi, jež dokáží lidi a zvířata pomocí bylin a mastí vyléčit, ale také jim ublížit, proklít je. Nebo že umějí nahlédnout do budoucnosti.
Svědectvím lidí, kteří měli s bohyněmi co do činění se postupně Dora dozvídá také o své minulosti. O tom jak tragicky zemřela její matka, co všechno si prožila její milovaná Surmena a jaké prokletí bylo uvrženo na všechny bohyně, mezi něž patří i sama Dora.

I přes ty dlouhé měsíce, kdy jsem se někdy k poslechu dokonce musela nutit, protože místy mi Žítkovské bohyně přišly příliš popisné, ztrácely tu jiskru, kterou Vás poutavý román přitáhne a nepustí... občas jsem se přistihla, že mi utíkají myšlenky, ale jsem ráda, že jsem audioknížku doposlechla.
Dík za to patří i interpretům – Tereze Bebarové, která celým příběhem provází jemným, ne příliš hlasitým projevem a jen v místech, kde je nutné vyprávění zdůraznit, přidá na síle, přičemž Vás ale z celkového dojmu nerozhodí. A Miroslavu Táborskému, který zde vykonává hlavně funkci „předčítače“ úředních listin. Jeho hlas je známý svým příjemným zabarvením a proto je také hojně využíván jako průvodce televizními dokumenty. Jako poloviční slovenka musím také zmínit jeho přednes dopisu ve slovenčtině, který jsem si pustila vícekrát. Ale to asi proto, že slovenčtinu mám jako jazyk moc ráda a kdykoliv si ji můžu poslechnout, neodolám.

Audioknížka Žítkovské bohyně je zvláštní knihou. Nemůžu říct, že bych se k ní chtěla v dohledné době znovu vracet, ale byl to takový nevšední až tajemný výlet do minulosti.

Autor: Eva Gusmanová | úterý 28.1.2014 23:18 | karma článku: 8,28 | přečteno: 521x
  • Další články autora

Eva Gusmanová

Dominik Landsman – Deníček moderního fotra aneb Proč by muži neměli mít děti

Upřímné a mnohdy až krutě vtipné zápisky ze života otce na mateřské dovolené baví celý národ. Spousta rodičů tu jistě poznává sebe a své děti, nás ostatní ty zážitky a hlášky obou protagonistů prostě baví!

24.7.2017 v 21:29 | Karma: 9,28 | Přečteno: 714x | Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Elizabeth Gilbert - Jíst, meditovat, milovat

Dříve, než se ke mně dostala audiokniha, asi jako většina, jsem viděla hollywoodský trhák s Julií Roberts, natočený podle zážitků Liz Gilbertové. Film se mi líbil, ale rozhodla jsem se srovnat ho s předlohou.

8.4.2017 v 16:50 | Karma: 6,84 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Helena Rytířová – Jsem mrtvý, neplačte

Nejsem zrovna fanouškem historických děl obecně, ale jsem dost zvědavá, takže když mi někdo nějaký titul doporučí, ráda občas udělám výjimku. Nejinak tomu bylo i v případě audioknihy Jsem mrtvý, neplačte.

28.8.2016 v 16:57 | Karma: 10,83 | Přečteno: 383x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Petr Rajchert – Ruku na srdce, náhody neexistují

Že zajímavý přebal knihy nebo třeba šokující obal cédéčka je velice důležitou součástí marketingu a tedy i cílení na konečného zákazníka je věc všeobecně známá. Podobně funguje také jméno autora.

29.3.2016 v 21:59 | Karma: 10,80 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Eva Gusmanová

Recenze audioknihy: Jo Nesbo – Doktor Proktor a vana času

Vyprávění o tak trošku zvláštním vynálezci a jeho malých kamarádech má své audioknižní pokračování. Tentokrát je doktor Proktor tak trochu v pozadí i když je opět strůjcem celého dobrodružství. Je totiž v úzkých a potřebuje pomoc.

30.1.2016 v 21:16 | Karma: 8,68 | Přečteno: 279x | Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 727x
jsem filmovej maniak, milovník muziky (kromě dechovky a techna), "psavec" a fanoušek Járy Cimrmana, protože "... v Českých Budějovicích by chtěl žít každý, kromě mě, teda!" ;)

Seznam rubrik